lørdag 5. desember 2009

Bergen, my first love.

Da her jeg vært her i snart et døgn, og det kan man jo si var lettere tilfeldig. Jeg troppet opp på Oslo S kl 15.30 og tenkte at denne gangen skulle jeg ikke stresse (toget mitt gikk kl 16.07). Jeg satte meg på en benk med kaffen i hånda. Leste litt. Og fikk til det kjedsommelige med meg at det var oppstått strømstans mellom Nasjonalteateret og Skøyen. Dette førte til at en del tog var innstilt og forsinkelser fra 5 til 30 min. Jeg var i god'humør og tenkte at dette ikke ville påvirke min reise nevneverdig. Det var feil. Men det var ikke det som var det verste.

Uansett. Kvart på begynner jeg å bevege meg mot riktig perrong. Der står flytoget. Det skulle jeg ikke med, og jeg måtte huke tak i en nsb-mann for å forsikre meg om at jeg hadde kommet rett. Det hadde jeg, men flytoget ventet på ledig "parkeringsplass". Da mitt tog endelig kom, finner jeg vognen min og kommer på at jeg har glemt å sjekke seteplassen. Prøver å få tak i pappa. Prøver å få tak i mamma. Får tak i Rikke. Vogn 4, plass 20. Den er ikke her. Her er plassene mellom 170 og 179.

- " eeh, Mari, her står det at toget ditt skulle dra kl 14.22"
HÆÆ! Jeg måtte huke tak i ei NSB-dame. "Du! jeg har bomma på avgangen! hva gjør jeg da.?"
"Kan jeg kjøpe på toget?" -Ja det kan du. "Hvor mye koster det da?" - 700,- "Jeg har ikke så mye på kortet!" - Bare gå på du så ordner vi det.

Tusen takk! Og dermed kom jeg meg "gratis" til Bergen, med ståplass til Gol. Derfra fikk jeg nemlig sniki meg inn på komfor, og fråtset i stikkontakter, kaffe og te.

2 kommentarer: