søndag 13. juni 2010

Bursdagsbarnet Margrethe Munthe - "Hurra for deg!"

Det slår meg at det hvert år er et eller annet spesielt år, 41 år side første man landa på månen, 21 år siden Berlinmuren ble revet, eller bursdagen til en eller annen avdød komponist, skuespiller, eller som i år; forfatter. Det er mye å holde styr på og et tips da er å plukke ut noen favoritter og feire de skikkelig. I år er det altså 150 års bursdag, men til hvem? Sier jeg ”Hurra for deg”, tenker du kanskje at ja det passer jo til anledningen, men jeg ser ikke helt linken.., sier jeg ”Nei, nei gutt” roper du MARGRETHE MUNTHE, forhåpentligvis, hvis man kan sine barnesanger eller er passert 30. Det er et utrolig pussig faktum at de fleste kan minst 5 av hennes sanger men de færreste vet at det henne som har skrevet dem.


Blant noen er:


”På låven sitter nissen”

”Hurra for deg”

”Da klokka klang”

”Jeg snører min sekk”

”Gråpus her fire små”

”Kjære gud jeg har det godt”


På en måte er det forståelig at barn lærer selve sangen og ikke forfatter og komponist, men allikevel er jeg dypt skuffet over min egen viten når ikke jeg selv engang var klar over dette. Den første barnesangsamlingen ble gitt ut i 1905 og siden da har de ikke akkurat sunket særlig i verdi. Kan du nevne noen som har barn og IKKE synger ”På låven sitter nissen” til jul? Eller når det feires bursdag, hvem er det da som IKKE synger ”Hurra for deg”?

Når jeg tenker på dette merker jeg at jeg er litt irritert over at det ikke er skrevet noe særlig om hennes liv og virke før i 2009. Hvor mange år måtte det ta før hun ble verdsatt slik hun fortjener? Og allikevel syns jeg fortsatt ikke at hun har fått nok, så jeg stemmer for en statue. Hvor den skal stå har jeg ikke helt blitt enig med meg selv om, men det burde i alle fall være en i Elverum der hun kommer fra. Det var uansett på sin plass at temaet for årets eksamensarbeid for Faglærerutdanningen 2. år, Estetiske fag ved Høgskolen i Oslo var nettopp; Margrethe Munthe. En foregangslærer og sangforfatter.


3 kommentarer: