fredag 25. juni 2010

Det skal liksom være sommer nå, sant??

Siste eksamen er levert for en god stund siden, vurdert og hentet hjem. Margrethe Munthe skal fra disse dager pryde mine vegger, men jeg må dele henne med Est. Etisk Forum. Hvert år blir noen av eksamenskandidatene plukket ut til å vise sine bilder og kreative verk i fagbladet, dannet av venneforeningen for Høgskolens Estetiske fag. I år var jeg en av dem. (Jippi!)


Jeg skal skrive en artikkel om min prosess og tanker rundt bildene. Tittelen på arbeidet mitt er "Fire bilder, en forgyldt tanke". Dette sier noe om mitt fokus under prosjektet. Det forgyldte er det sentrale. Jeg har sett på prosjekttiden som en "bli-kjent"-prosess med forfatteren og læreren Margrethe Munthe, og det å formidle henne videre på en verdig måte har vært min drivkraft. Det er her den forgyldt tanken kommer inn. For den litt eldre garde er hun mest kjent for sangen "Nei, nei gutt", jeg selv var ikke klar over at hun hadde laget den engang. Det viser seg imidlertid at hun har stått for ca. halvparten av mitt sangreportoar som liten. Og det 130 år etter at hun selv ble født. Det imponerer. Hun hadde en egen måte å formidle folkeskikk og moral, og brukte ofte "jeg" form i sangene sine. På denne måten ble det enklere for barna forstå innholdet og lære noe av det.

Min hovedvekt har vært grafiske trykk, både linoleumsnitt og monotrykk (at man lager et motiv som kun kan avtrykkes en gang.). Jeg har heller ikke i denne oppgaven klart å holde meg unna tekstil, og har trykket portrettet av Margrethe på et gammelt lerret, samt brodert på flere av de. Både i papir og i tekstil. Kombinasjonen av disse ulike materialene gir bildene noen "feminine" referanser og understreker det kvinnelige aspektet.

***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar